mandag den 8. august 2011

Rugby, rundvisning og monstergrill

Hej Derhjemme!

Så har jeg langt om længe fået Internet i strandhuset. Der gik en lille måned før det kunne lade sig gøre - Det er ikke hjemlige forhold! Det er lidt ustabilt her til aften. Måske skal vi have en ny trådløs router, da den vi bruger er en efterladt en vi fandt i skabet. Nu til lidt billeder :)

Her sidder jeg på skolen og skriver mit første blogindlæg. Er på biblioteket, som er i flere etager og har lækre faciliteter som det ses ovenstående...

...og her igen. Fatboys ud til vinduet på 3. sal - en idé jeg vil anbefale til studiet derhjemme!

Her kommer en lille billedekavalkade fra strandhuset. Først mit værelse, som jeg deler med Søren Boss.

Gaderoben..

Toilettet i vores "stueetage" (vi har 2. og 3. etage i huset) inkl. bad, bruser og vaskemaskine. (og en kakerlak i ny og næ)

Naboværelset. Døren til venstre fører ud til vores store terrasse/balkon. Vi har 3 i alt jo ;)

Et billede af køkkenet, hvor der bliver lavet lækker mad til alle 8.

Blandt andet denne ret..

Igen køkkenet, med syn indtil spisestuen.

Her er så 3. etage med sofa, toilet, balkon til højre og..

...endnu et toilet med bruser.

Et dejligt anlæg, der kan spille tilstrækkelig højt til at landlord kommer op og brokker sig.....
Sofabordet (AKA Goon-bordet)

Gik forbi en lidt mærkværdig bygning?

Sydney Harbour!
Der var den sørme igen ;)

Taget ud på den store terrasse. Her bliver der læst lidt lektier, og nydt solen der står lige på indtil eftermiddag. Der bliver også grillet en del, hvilket I ser mere til længere nede.
Et af de bøger der læses på terrassen.
Dejlig udsigt også..

Her er hvad vi fik på min fødselsdag.. Dejlige rump steaks!

...og der var nok til alle drengene.
Vores grill, "Black Betty". Et monstrum af en gasgrill.

Den første dag vi var på skolen, så vi et aboriginal-show. De fortalte lidt om deres historie og lavede forskellige danse. Meget kulturelt indblik fra start :)

Sprællemanden..
Vi løb desværre også en i en regnfuld Juli - Den vådeste i 61 år såmænd...

På vej ind på ANZ Stadium (olympiske stadion i Sydney) for at se rugbylandskamp mellem Australien og Sydafrika.
Okay god stemning!

Det var billederne for nu. Skal se om jeg ikke kan blive lidt flittigere til at opdatere jeg fremover :)

mandag den 11. juli 2011

Ankomsten!

Hej Alle

Her er min første opdatering om mit studieophold i Sydney, Australien. Jeg vil skrive løbende herinde, så I kan følge lidt med i hvad jeg laver hernede down under, og I vil blive opdateret, når der kommer nyt på bloggen.

D. 3. juli tog jeg afsted for at læse på The University of New South Wales. Mia hjalp mig med at pakke tasken godt og grundig, så jeg kunne have det hele min backpacker-taske. Jeg kommer til at mangle hendes evner, til når jeg skal pakke til hjemrejsen igen!

Vi skulle til København for at tage det første fly. Ruten var København - Heathrow (London) - Abu Dhabi - Sydney. Vi kørte med Tore (til højre) og hans mor. Da vi kom nærmere København opstod dog en massiv kø på 22km (jf. hvad de sagde i radioen), og vi havde lige kørt forbi en afkørsel, så vi måtte kravle op på en overgangsbro, hvor der også gik motorvej og så gå med oppakning i 30* grader, imens vi desperat forsøgte at blafre os til lufthavnen, da ingen taxi ville samle folk op på motorvejen. Vi nåede op til afkørsel, og var ved at være lidt nervøse, da der ikke var lang tid, til at vi skulle være i lufthavnen. Heldigvis kom denne fyr forbi. (til venstre) Han havde egentlig fri, så der var ikke gang i taxameteret, men vi forklarede vores nød, og så sagde han, at han nok skulle få os til lufthavnen i tide. Det var de 430 kr værd, da vi nåede frem til Kastrup lufthavn 5min før senest check-in.

I flyet mod Heathrow fik jeg tiden til at gå med dagens udgave af B.T., som jeg havde fået af Mia. Med flyet fra Heathrow mod Abu Dhabi fløj vi med Etihad Airways. De havde små skærme foran alle sæder. Her kunne man spille spil og se film. Turen tog i øvrigt sammenlagt 28 timer, så jeg fik set ret MANGE film, og fik knap så meget søvn - jeg kan bare ikke sove siddende!

Et stemningsbillede over Abu Dhabi. Det var noget øde, da vi live fløj væk fra lufthavnen.

Vi kom til  Sydney d. 5 juli om morgenen (28 + 8 timers tidsforskel), og her kunne vi ikke tjekke ind på vores hostel før kl. 14, så vi gik lidt rundt og kiggede i den smukke by. Bemærk her en middelvarm dag på 18-19 grader. Juli er den koldeste måned de har i Sydney, så det bliver kun varmere herfra - ikke dårligt ;)

Der var også højtrækkende skyskrabere, som enhver storby med respekt for sig selv har ;)

Efter et par dage i Sydney, hvor vi gik til den på først WorldBar og så SideBar, så kom vi op på skolen og fik registreret os. Her kom en fra kontoret der hedder Michelle og tilbud os et stort Beach House i Coogee (et af de mest attraktive områder i Sydney). Huset ligger 200m fra Coogee Beach, som I kan se billeder af længere nede.

Her er et billede fra den øverste terrasse. Huset er ret stort med 4 soveværelser, spisestue, køkken, og ovenpå er der stofastue med udgang til ovenstående terrassse. Vi bor 6 drenge nu (Peter, Anders, Søren S, Tore, Søren B og jeg), som er nogen jeg kender hjemmefra mit studie. Vi forsøger pt. at få flere ind, så vi kan bo billigere, da det koster $1300 i ugen (til kurs 562 ca. - do the math!). Der kan bo 9 personer i alt, og vi har allerede snakket med 3 andre, som muligvis flytter ind. Prisen er dog ikke særlig høj ift. hvad man ellers kan få hernede, da bolig generelt er MEGET dyrt i Australien. Vi fik kunne leje os ind på kollegieværelser til små 6.000 pr person, men takkede pænt nej.

Der er også bestilt internet (sidder på universitetets bibliotek lige nu), men der går mellem 10-20 dage før det kan blive installeret! Ikke ligefrem det man er vant til hjemmefra.

Endnu et billede fra udsigten ved øverste terrasse. Der er i øvrigt 3 terrasser. Den ene er ret stor, så der skal grilles nogle steaks og kængurukød fra tid til anden.

Vi tog bussen til Bondi, for at se på Bondi beach - en MEGET populær surferstrand i Australien.

Her er så Coogee beach, som vi bor 200m fra. Ikke dårligt :) Og vandet bliver kun bedre, når vi når til de varme måneder.
Igen Coogee Beach! Vi er oppe på en strandpromenade, som jeg har taget en løbetur på. Man kan løbe langs stranden helt til f.eks. Bondi, hvilket er en god lang tur. (4 km i fugleflugt, men vejen drejer meget og går op og ned af trapper. Det giver god intervaltræning)

Også et billede fra Coogee Beach.

Her er et billede inde fra spisestuen. Vi spillede lidt bordtennis ved spisebordet. Vores landlord (udlejer), kom dog op og sagde at det larmede og spurgte om vi spillede fodbold - ups! Han bor nemlig på stueetagen og 1. sal, hvor vi har 2. og 3. salg. Han er dog fin nok, og siger at vi gerne må feste lidt, så længe det sker på 3. sal.

Den første aften holdte vi en lille indflytterfest. Søren B inviterede en veninde fra Australien. Hun tog et par veninder med, og så drak vi ellers en hel del. Her sidder Peter og mænger sig med damerne ;) (Fra venstre, Emma, Jessica, Carolyn). Landlord var lige oppe igen og sige, at musikken var en smule for høj. Så nu har vi vist brugt vores kredit hos ham. Han sagde dog, at det mest var for naboerne skyld.

Vi har fået lavet os en dejlig traditionel engelsk morgenbord med baked beans, bacon, toast, scrambled eggs osv. Lækkert! Men bare rolig. Får havregryn og corn flakes de fleste dage.

Vi har købt medlemsskab til fitnesslokalerne. 6 måneder for $300, og så skal den ellers have noget gas i løbet af studietiden. Jeg har allerede trænet her 2 gange de første 2 dage jeg var medlem :)

I dag (d. 11-7) har jeg fået købt de første 3 af 4 bøger. Der røg $313 (ca. 1750 kr), og så har vi fået købt surflektioner. 3*2 timers surflektion ved Maroubra Beach (de har det ikke ved Coogee) for $ 149 inkl. leje af våddragt og board. Det glæder jeg mig meget til at prøve!

Det var første update fra down under. Jeg skal nok give lyd fra løbende, så I ved hvad jeg laver. Lige nu glæder jeg mig faktisk bare til at komme i gang med skolen d. 18. juli.